بازار کار رشته کوچینگ چگونه است؟

بازار کار و آینده شغلی رشته کوچینگ چگونه خواهد بود؟
مقالات آموزشی

بازار کار رشته کوچینگ چگونه است؟

به طور معمول، افراد پیش از ورود به هر رشته‌ای، با توجه به اهدافی که از یادگیری و شروع آن رشته دارند، با تحلیل گذشته و شرایط کنونی، به بررسی آینده و بازار کار آن رشته می پردازند. رشته کوچینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به رشد چشمگیر آن به عنوان یک فرصت جذاب برای توسعه شخصی و حرفه‌ای، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

در این مقاله سعی شده برای راهنمایی و کمک به دانش پذیران این حوزه و همچنین افرادی که تازه قصد ورود به این حرفه را دارند، به بررسی آینده رشته کوچینگ بپردازیم و چگونگی تاثیر آن بر تغییراتِ جهان کنونی را مورد بررسی قرار دهیم.

منظور از بازار كار چيست؟

در ابتدا نیاز است منظور از بازار کار و آینده کاری یک رشته را بدانید. منظور از بازار کار بستری است که در آن عرضه و تقاضا برای مشاغل مختلف باهم تلاقی پیدا می کنند. درواقع بازار جایی است که می توان هر دوسوی یک معامله را در آنجا یافت؛ خریدار که برای دریافت و رفع نیاز خود به آنجا می آید و فروشنده که برای عرضه کالا و خدمات خود به دنبال جلب نظرخریدار است. شاید این جمله را زیاد شنیده باشید که “تا تقاضایی نباشد، عرضه ای نخواهد بود و هرجا نیازی باشد میتوان بازاری را بر پا کرد.”

آینده کاری نیز در واقع نمایانگر وضعیت بازاریست که ممکن است تحت شرایط مختلف و به مرور زمان دست خوش تغییر گردد. این تغییرات که ممکن است قابل پیش بینی ویا غیر قابل پیش بینی باشند را میتوان با برنامه ریزی تا حدودی تحت کنترل درآورد و روند آن را کند تر ویا تندتر نمود تا مطابق با خواسته ما پیش روند.

از این رو آنچه می تواند موجودیت و حضور یک شغل را درآینده تضمین نماید، میزان تقاضا یا بازارکار در وضعیت حال حاضر آن و همچنین میزان فعالیت و توسعه آن در آینده و با گذشت زمان می باشد که از موضوعات مهم برنامه ریزی فردی و حرفه ای زندگی هر شخصی بحساب می آید.

بازار کار در رشته کوچینگ چگونه خواهد بود؟

بازار كار و آينده شغلی در رشته كوچينگ

به نظر می رسد در پاسخ به این سوال که هم اکنون وضعیت بازار کارِ کوچینگ چگونه است و در آینده نیز چگونه خواهد بود، می توان از خود کوچینگ بهره گرفت. بدین شکل که وضعیت حال حاضرِ این شغل را مطابق با بازارکار، و وضعیت مطلوب را مطابق با آینده پیش روی این رشته مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین دو سوال زیر مطرح می شوند:

وضعیت حال حاضر در این حوزه چگونه است؟

بدیهی است که اگر به سراغ شبکه های اجتماعی و یا پایگاه های اطلاع رسانی جهانی مانند گوگل بروید، متوجه خواهید شد که کوچینگ همان طور که اکثر بزرگان این حوزه پیش بینی کرده بودند، در جهان به چه جایگاهی رسیده است.

طبق اخبار اعلام شده از فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF)، حداقل یک‌ سوم از شرکت‌های موفق که در فهرست فورچون ۵۰۰ (Fortune 500) قرار گرفته اند، از خدمات کوچینگ برای توسعه مهارت‌ها و پیشبرد مسائل مدیریتی مدیران و رهبران سازمانی خود بهره‌مند می‌شوند.

جدا از اعتنا به آمارهای رسمی، از تعداد کتاب های چاپ شده و در دست چاپ، مقالات و محتواهایی که هرروز به تعداد  آن ها افزوده میگردد و حتی آمار و ارقامی که از سرچ کلمه “کوچ” یا “کوچینگ” بدست می آید، از تعدد کمپین ها، پست ها، استوری های مرتبط ویا حجم تقاضا برای گذراندن دوره های آموزشی کوچینگ و… میتوان به وضعیت حال حاضر این رشته پی برد.

وضعیت آینده شغلی کوچینگ چگونه خواهد بود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که آینده هر چیزی دو وجه میتواند داشته باشد:

  1. وجه قابل پیش بینی؛
  2. وجه غیر قابل پیش بینی؛

از این جهت میتوان گفت وجه غیر قابل پیش بینی در آینده کوچینگ در واقع تحت تاثیر خواسته های مخاطبین، میزان استقبال و مشارکت عمومی، میزان تقاضا، تاثیرات تکنولوژی و یا تاثیر سایر رشته ها بر کوچینگ قرار خواهد گرفت. همانطور هم که مشاهده می شود، در جهان و مخصوصا در ایران کوچینگ، هر روز بیشتر از گذشته در بین مردم شناخته شده و ضرورت آن مطرح می شود.

بدیهی است در سیر تکامل و توسعه این رشته شما یه عنوان یک کوچ، هرچه به تبلیغ و ارائه خدمات بیشتری به مخاطبین بپردازید، اهمیت و ضرورت آن در زندگی افراد بیشتر احساس شده و این موضوع خود به تنهایی زمینه ساز ایجاد فرصت های جدید در مسیر توسعه این رشته در آینده خواهد بود.

بازار کار در رشته کوچینگ چگونه خواهد بود؟

چگونه می توانیم از فرصت های شغلی ایجاد شده توسط رشته کوچینگ استفاده نماییم؟

بنظر می رسد سوال مهمتر نسبت به دو سوال قبل این باشد که من چگونه می توانم از بازار موجود استفاده کنم؟ و چگونه میتوانم آینده ای جذاب برای حضور در این حرفه متصور شوم؟

 در مرحله اول مشخص کردن خواسته و تعیین هدف از حضور در مسیر کوچینگ مهم است. اینکه قرار باشد به عنوان یک تفریح و سرگرمی وارد این حوزه شوید و یا به عنوان شغل به آن نگاه می کنید. حتی اینکه کوچینگ شغل اول شما باشد و یا دوم، در روند آینده نگری و تصمیمات مرتبط با آن تاثیر گذار خواهد بود.

بعد از مشخص کردن هدف و مقصد باید وضعیت حال حاضرتان را مشخص نمایید و اینکه چه امکاناتی اعم از وقت، انرژی و هزینه را می توانید برای مسیر پیش روی تان صرف کنید؟ از این رو می توانید در هریک از دوره های طراحی شده ثبت نام کنید، و مهارت ها و صلاحیت های لازم برای ورود به بازار کار را کسب نمایید.

حال نوبت به برنامه ریزی و طراحی اقدام برای شروع حرکت تان است تا در ادامه نیز با پذیرفتن مسئولیت خود برای تحقق آن متعهد گردید.

بياييد طور ديگری به اين موضوع نگاه كنيم؛ اينكه نقش و مسئوليت شما در آيندهتان چقدر موثر خواهد بود، اينكه  به عنوان دانش پذير كوچينگ و يا حتی كوچ، چقدر درحال حاضر و يا آينده مي توانيد موفق باشيد، به نگرش و عملكرد امروزتان وابسته است. کِشتیِ کوچینگ از آنچه تصور می کنید بزرگ تر است؛ پس می توانید با آن هم مسیر شوید.

این خود شما هستید که جدیت آینده کاری خود را مشخص می کنید. دانستن اينكه آينده به چه سمتي پيش خواهد رفت وقتي كمك كننده خواهد بود كه بتوانيد در شكل گيري و بهره برداري از فرصت ها موفق عمل نماييد. بنابراين لازم است تا ضمن داشتن چشم اندازي جذاب از آينده شغلي تان، با اطلاعات و آگاهي بيشتر در اين مسير قدم هاي موثر تري برداريد.  اگر بتوانيد از  فرصت هاي بازار امروز اين رشته به خوبی استفاده كنيد، بديهي است فردا  نيز خود فرصت ساز خواهید بود تا آینده ای را بسازيد كه از قبل پيش بيني كرده بوديد.
یادتان  نرود كه آینده را خود ما انسان ها می سازیم و اگر هریک از ما کوتاهی کند دیگران آینده او را به شيوه خود خواهند ساخت.

گزيده ای از فرصت های شغلی در رشته كوچينگ چیست؟

اگر بخواهیم نگاه اجمالی به فعالیت ها و فرصت های شغلی حوزه كوچینگ بیندازیم، میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فرصت بكارگیری كوچینگ در توسعه فردی و در محیط های كوچك و خانوادگی
  • فرصت بكارگیری كوچینگ در محیط های حرفه ای و تعامل با همكاران در پیش برد اهداف تیمی و سازمانی
  • فرصت بكارگیری مهارت كوچینگ در مشاوره و همراهی با مدیران در مجموعه ها
  • فرصت تحقیق و پژوهش در زمینه تاثیرات بكارگیری رویكرد كوچینگ در هریك از بخش های جامعه
  • فرصت بكارگیری خلاقیت در كنار كوچینگ در محیط های آموزشی و دفاتر مشاوره
  • فرصت برگزاری سمینارهای تخصصی و كمپین های آموزشی با رویكرد كوچینگ
  • فرصت توسعه كسب و كارهای مرتبط و ایجاد خلاقیت در ارائه خدمات مشاوره
  • فرصت آموزش و تدریس حوزه جدیدی در مسیر توسعه فردی و مربیگری
  • فرصت تولید محتواهای دیجیتال و غیر دیجیتال و انتشار از طریق شبكه های اجتماعی
  • و…

جمع بندی

کوچینگ، به عنوان یک راهکار کارآمد در توسعه فردی و حرفه‌ای، جایگاه خود را به عنوان یک صنعت مهم و جذاب در جهان برقرار کرده است. این حوزه، با پیشرفت‌های فناوری و تغییرات ساختاری در بازار کار، به سرعت به یکی از نیازمندی‌های روزافزون افراد و سازمان‌ها تبدیل شده است. از این رو چیزی جز رشد و ترقی در انتظار این رشته نخواهد بود. اما هر فرد به عنوان فعال در این حوزه باید اين سوال كليدي را از خود بپرسد كه آيا در مسير شناساندن كوچينگ به ديگران و توسعه خدمات آن اقدامي نموده ايم؟ آگاهي حاصل از پاسخ به اين سوال ما را به سمت طراحي اقدام در جهت بهره برداري از كوچينگ به سوی تحقق چشم انداز مورد نظرمان پيش خواهد برد. امیداست با پذیرش مسئولیت و نقش خود در هر زمینه ای، از جمله رشته نوظهور كوچينگ، آینده ساز زندگی خود باشیم.

5/5 - (3 امتیاز)

نظرات (1)

  1. ناشناس

    کمتر آموزشگاهی پیدا میشه که این امکان رو به دانش پذیرهاش بده که درصورت پایان دوره های آموزشی و تایید صلاحیت، خودش زمینه فعالیت مارو فراهم کنه.
    ممنونم ازتون

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم درخواست مشاوره رایگان

"*" indicates required fields

در چه موردی نیاز به مشاوره دارید؟
میزان آشنایی شما با مهارت کوچینگ:

"درخواست مشاوره رایگان"

ارتباط مستقیم با کارشناسان کوچینگ

مشاوره فوری

"*" indicates required fields