مهارت های کوچینگ

توضیح کامل مهارت های مورد نیاز کوچینگ
مقالات آموزشی

مهارت های کوچینگ

در دنیای پرچالش‌ امروزی برای مدیریتِ فرصت‌های زیادی که روزانه به ما ارائه می‌شود، یادگیری مهارت‌های کوچینگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مهارت‌ها به افراد کمک می‌کنند تا هدف‌گذاری مناسبی داشته باشند، با موانع درست روبرو شوند و به بهبود عملکرد شخصی و حرفه‌ای خود برسند. یادگیری و پیاده سازی مهارت های کوچینگ که در این مقاله و مقالات قبل بیان شد بی شک برای دانش پذیران رشته کوچینگ امری ضروریست؛  در این مقاله، به اهمیت یادگیری مهارت‌های کوچینگ پرداخته و چگونگی بهره‌برداری از آنها را در زندگی روزمره بررسی خواهیم کرد.

توجه به پیام های غیر کلامی

زبان بدنِ کوچی، آهنگ کلام، لرزش صدا، فشردن دستها، عرق کردن، جمع شدن اشک در چشم، تکان دادن پاها و … همه علائم مهمی را نشان می دهد که کوچ باید به آنها توجه کرده و بر اساس آنها برای ادامه دادن یا قطع جلسات کوچینگ تصمیم بگیرد.

زبان بدن مراجعِ شما، ترسها و تردیدها، صداقت یا عدم صداقت کوچی را در کلام او تائید یا رد میکند و کوچ با توجه به آنها میتواند بهتر به حل مسئله کمک کند. توجه به زبان بدنی و تعامل موثر در این زمینه می‌تواند به بهبود کیفیت جلسات کوچینگ و دستیابی به نتایج مطلوب، سرعت ببخشد.​

توجه به علامت های غیرکلامی در مراجع

قضاوت نکردن

قضاوت نکردن در حین کوچینگ نشان‌دهنده حضور و توجه کامل کوچ است. وقتی کوچ در جلسه با تمرکز بالا و بدون اشغال ذهنی حضور دارد و هیچ اندیشه‌هایی در ذهنش به تداخل با فرآیند کوچینگ نمی‌انجامد، این نشان می‌دهد که او می‌تواند به‌طور موثری خود و هیجاناتش را کنترل کند. این مهارت به کوچ کمک می‌کند تا از تأثیر نظام ارزشی یا ساختار ذهنی شخصیت کوچی اش بر روی فرآیند کوچینگ جلوگیری کند.
 
وقتی کوچ توانایی قضاوت نکردن را دارد، به مراجع احساس امنیت می‌دهد. از او می‌پرسد و به سؤالات و نیازهای او گوش می‌سپارد. این ارتباط غیرمنفعت‌زا و برپایه اعتماد بالا، به کوچی اجازه می‌دهد تا به‌صورت صادقانه تجربیات، افکار و احساساتش را به اشتراک بگذارد و از کوچ پشتیبانی بیشتری در دستیابی به اهداف خود بیابد. بنابراین، قضاوت نکردن یکی از مهارت‌های اساسی کوچینگ است که به کوچ کمک می‌کند تا فرآیند کوچینگ را بهتر انجام دهد و به دستاوردهای مطلوب خود برسند.
 
ایجاد احساس پذیرش

ایجاد احساس پذیرش در کوچی این توانایی را به کوچ می دهد تا مراجع را به هر شکل و به طور کامل قبول کند و از همه مهمتر به وجود تجربیات گذشته و اهداف آینده او احترام بگذارد.

وقتی کوچ قبول کند که هر فردی دارای تجربیات و شرایط خاصی در زندگی است و این تجربیات و شرایط او را به اشکل طبیعی جلوه داده‌اند، او می‌تواند به مراجع در تحلیل و درک بهتر مشکلات و اهداف کمک کند. 

بدون قضاوت کردن و با قبولِ وجود کوچی، کوچ می‌تواند رابطه‌ای مثبت و موثر با مراجع را برقرار کند و به او در رسیدن به موفقیت‌های خود یاری رساند.

اعتماد سازی

اعتماد سازی از مهارت‌های کلیدی در کوچینگ است و برای برقراری یک ارتباط موثر با کوچی امری بسیار ضروریست. کوچی میبایست به کوچ اعتماد کند و او را محرم و امانت دار راز خود بداند. وظیفه کوچ این است که این حس اعتماد را با زبان بدن، بازخورد موثر، پرسشگری و سایر مهارت های اولیه کوچینگِ خود در کوچی ایجاد کند. در غیراین صورت فرایند کوچینگ در جلسه شکل نخواهد گرفت.

ایجاد تمرکز بر روی نقاط قوت

کوچ در جلسه کوچینگ به مراجع کمک میکند تا نقاط قوت خود را شناخته و به تقویت آنها بپردازد. اغلب افراد بر روی نقاط ضعف خود تمرکز میکنند و این مسئله انرژی زیادی از آنها گرفته و خسته و ناامیدشان خواهد کرد. برای افزایش انگیزه، رشد و تغییر باید تمرکزتان را روی جنبه های مثبت رفتار خود بگذارید و بر روی جنبه های ضعیف رفتار خود متمرکز نشوید تقویت نقاط قوت باعث میشود که کم کم نقاط ضعف نیز تقویت شده و بهبود پیدا کنند.

بیشتر افراد در شناخت نقاط قوت خود مشکل دارند یا حتی علیرغم بیان اطرافیان آنها را باور ندارند. بنابراین در جلسات کوچینگ با طرح سؤالات عمیق به کوچی کمک میشود تا به نقاط قوت خود، آگاهی پیدا کند؛ خودش را بشناسد؛ و با انگیزه لازم و در نظر گرفتن نقاط قوت خود، برای اهداف آتی برنامه ریزی نماید.

ایجاد احساس امنیت

ایجاد حس امنیت در جلسات کوچینگ یکی از مهارت های مهم کوچ در جلسات کوچینگ است که به مراجع کمک می‌کند تا با راحتی، تجربه‌ها و احساسات خود را به اشتراک بگذارد و بدون هیچ گونه ترس یا نگرانی، به عمق مسائل و اهدافش بپردازد.

در صورتی که کوچی در کنار کوچ احساس امنیت نکند، نمیتواند ذهن خود را رها سازد. بنابراین در ابتدای جلسه کوچ با انجام تکنیک های کوچینگی باید فضای امن و احساس امنیت را در مراجع فراهم کند.

تمرکز بر روی نقاط قوت

همسو سازی اهداف و ارزشها

در صورتی که کوچی در کنار کوچ احساس امنیت نکند نمیتواند ذهن خود را رها ساخته و بر مسئله و راه حل آن تمرکز کند. بنابراین در ابتدای جلسه، کوچ با رفتار، زبان بدن و کلام خود میبایست حس امنیت را در کوچی ایجاد کند.

ارتباط میان اهداف فردی و ارزش‌های شخصی یکی از مهمترین عوامل موفقیت در دستیابی به اهداف است. اگر اهداف فرد با ارزش‌ها و اعتقادات او هماهنگ نباشند، او احتمالاً با مشکلاتی مواجه خواهد شد که ممکن است به ندرت انگیزه و انرژی لازم برای رسیدن به اهداف را داشته باشد.

در جلسه کوچینگ، کوچ می‌تواند به مشتری کمک کند تا ارزش‌ها، اولویت‌ها، رسالت، و چشم‌انداز زندگی خود را شفاف کند و با او برای ایجاد تطابق بین اهداف و ارزش‌هایش کار کند. این مهارت به کوچی کمک می‌کند تا هدف‌گذاری بهتری انجام دهد و به دستاوردهای معنوی و رشد شخصی بیشتری دست یابد.

با شناخت و درک دقیقتری از ارزش‌ها و اهداف خود، مراجع می‌تواند برای خودش اهداف متناسبی تعیین کرده و برنامه‌ریزی مؤثرتری برای دستیابی به آنها انجام دهد. این هماهنگی بین ارزش‌ها و اهداف به او کمک می‌کند تا انگیزه و انرژی بیشتری برای رسیدن به اهدافش داشته باشد و موفقیت‌های بزرگتری را تجربه کند.

سخن پایانی

یادگیری مهارت‌های کوچینگ برای دانش پذیرِ این رشته با هر هدفی (از توسعه فردی گرفته تا استفاده از کوچینگ به عنوان حرفه شغلی و کمک به مراجعین) از اهمیت بسیاری برخوردار است. این مهارت‌ها به افراد کمک می‌کنند تا اهداف خود را دنبال کنند، مشکلات را حل کنند، و به بهبود عملکرد شخصی و حرفه‌ای خود برسند. بنابراین، بهترین زمان برای یادگیری مهارت‌های کوچینگ، همین حالاست.

به این نوشته امتیاز دهید😉

نظر (2)

  1. ناشناس

    بسیار عالی
    خسته نباشید
    این مهارت ها همون صلاحیت هایی هست که یک کوچ باید داشته باشه؟

    1. ادمین یاسر متحدین

      سلام دوست عزیز
      مهارت های کوچینگ و صلاحیت های یک کوچ دو مفهوم مرتبط اما مجزا هستند. مهارت های کوچینگ همین مواردی هستند که اینجا گفتیم اما صلاحیت های کوچینگ به ویژگی های شخصیتی و حرفه ای کوچ اشاره دارد که به او در انجام وظایف به طور موثر کمک می کند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسۀ محصول
  • امتیاز
  • قيمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • اندازه
  • اطلاعات اضافی
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
مقایسه